Слово о полку Игореве - словарь-справочник

УМЬ

Ум — умъ, умь(5)
1. Способность мыслить:

Почнемъ же, братіе, повѣсть сію отъ стараго Владимера до нынѣшняго Игоря, иже истягнуумькрѣпостію своею и поостри сердца своего мужествомъ, наплънився ратнаго духа, наведе своя храбрыя плъкы на землю Половѣцькую за землю Руськую.5.

Тогда отъвьрьзе имъумъ, да разумѣють писания. И рече имъ, яко тако писано есть, и тако подобляше пострадати Христу.Остр. ев.,44 об.(1056—1057 гг.). Страхъмь же его акы уздою обрътиумъсвои, и въстязаи по вся часы, да не безъ въстягновения ходя пустошьныимъ научиши ся.Изб. Св. 1076 г.,30 об.Отьць мои старъ есть и ближе ему къ смѣрти, а ужеумомъскуденъ есть.Пов. об Акире,103,105(XV в. ← XI—XII вв.). Помянув же страдание, яже подъятъ от своея уности и приемъумъсвоею крѣпостию (в др. списке: в свою крепость), и ста крѣпко, исполчився съ окрьстными его.Флав. Полон. Иерус.,321—322(XVI в. ← нач. XII в.). А в печали обрѣтаеть человѣкъумъсвръшенъ.Сл. Дан. Зат.,13(нач. XVII в. ← XII в.). Родъмь ся мьнии блаженыи Костянтинъ, аумъмьи добродѣтельми выспрь възлѣтая, яко же орьлъ духовьныима крилома.Похв. слово Кир. и Меф.(Усп.),110 б(XII—XIII вв.). Положиумъсвои, Еноше, и познаи глаголющаго, и ти възми книгы, еже ты сам написа.Кн. Енохова 1,33(XV в. ← XIII в.). Се бо князь великии Дмитреи Ивановичь и братъ его князь Владимеръ Андрѣевичь ...истезавшеумсвои крѣпкою крѣпостью и поостриша сердца свои мужеством и наполнися ратного духа, уставиша собѣ храбрыя воеводы в Рускои землѣ.Задон. Унд. 536(сер. XVII в. ← XIV в.).

|| Сознание, разум; рассудок.

Плъти бо и души иумуси суть пьрвыя же и вьсячьскыя страсти.Изб. Св. 1073 г.(Бод.),155.Умъсвои присно отъ суетьныхъ мыслии въстягаи, въспуштяи же къ господу горѣ.Изб. Св. 1076 г.,48.Како погуби (Нерон)умъи многа богатства, нынѣ не испишу, поне мню, яко всѣм нелѣпо слушати.Флав. Полон. Иерус.,267(XVI в. ← нач. XII в.). 1172: Богъ бо егда хочеть показнити человѣка, отиметь у негоумъ.Ипат. лет.,551(XV в.). А им же уиметсяумъ...или бѣсуется, то ни приходящаго к собѣ терпить врача, но выгонитъ.Пчела,7(XIV в. ← XIII в.). Бѣ бо раслабленъумоми тѣлом, яко не мощи ему обратитися на другую страну, ни въстати, ни седѣти.Патер. Печ.(Абр.),186(XV в. ← XIII в.).

|| Мысль, мысли:

Спала князюумьпохоти, и жалость ему знаменіе заступи искусити Дону Великаго.6. И ркоша бояре князю: «Уже, княже, тугаумьполонила...»24.

И еже земльная красота не приидеть ти наумъ.Изб. Св. 1076 г.,67.Отьць же нашь ...ни мятыи сяумъмьбожествьное славословие съврьшаше.Ж. Феод.(Усп.),36 б—в(XII—XIII вв. ← ок. 1088 г.). Тако же и наша заповѣди въумылютыихъ въпадъша.Златостр.,95(XII в.). 1149: Ростиславъ же ему то отвѣча: Брате и отьце, ако ни вумѣсвоемъ, ни на сьрдци ми того не было.Ипат. лет.,373(XV в.). Брате! сѣд в безмолвии, събери си ум свой и рьци к себѣ: О убогый иноче!Патер. Печ.(Абр.),99(XV в. ← XIII в.). Паки же перваго птенца красота ужасаетъ ми сердце,умъмой въедино събирая.ВМЧ,окт. 1—3,101(XVI в.).

∆ Братъ мой, аумъу нево свой.Кург. Письм.,I,123(1790 г. ← 1769 г.). Что ж это, братцы, в камени / За сила за божеска иль за дьявольска? / На здым здынул бы два камня, / А тут на камень не могу иумомподумать.Рыбн. Песни(изд. 1-е),I,224. Одинаку дочь да замуж выдали, / ... «Уж я год жила да не стоснуласи, / Я другой жила да вумине было, / И я на третий год да стосковалася».Онеж. былины Гильф.(1-е изд.),884—885. И вспало наумкнязю Владимеру про боярина про Ставра Гаденовича, и велел ево вынуть из глубока погреба, и велел ему дать звончатыя гусли.Былины Тихонр.,58. Он ружье опустил, и глядит на птицу. — Если взять в руки, думаетумом, улетит она.Смирн. Сборн. великор. сказок,39. «Пиды-ж ты чумак, пиды-ж ты дурак, / Пиды-ж та проспысь, зумомизберысь!» Та вже-ж я проспавсь, изумомзибравсь.Метлин. Народ. южнорус. песни,459.
2. Воображение, мысленное представление:

О Бояне, соловію стараго времени! а бы ты сіа плъкы ущекоталъ, скача, славію, по мыслену древу, летаяумомъподъ облакы.6. А ты, буи Романе, и Мстиславе! храбрая мысль носитъ ваюумъна дѣло.31.

И абие вънезаапу бысть въ иступлении, и видѣ видѣние, и мняше сяумъмъ: сѣдя у цьръкве святою, и узрѣ святая мученика Бориса и Глѣба.Ж. Бор. Глеб.(Усп.),21 б(XII—XIII вв. ← XI в.). Тъгда же бо слышавъ (Феодосий) о блаженѣмь Антонии живущиимь въ пещерѣ, и окрилатѣвъ жеумъмьустрьми ся къ пещерѣ.Ж. Феод.,31 б(XII—XIII вв. ← ок. 1088 г.). Обьездяше (Тит) около Иерусалима, смотря твердости его, испытаяумъиюдѣескъ, аще ужаснутся от видѣниа его и аще предадятся пред кровопролитиемь.Флав. Полон. Иерус.,361(XVI в. ← нач. XII в.). Лучами просвѣти (Феодосий) весь мирь и дѣанное приим, видѣниа не лишень бысть,умомьвъсходя елико дьний на лучшее.Патер. Печ.(Абр.),88(XV в. ← XIII в.). Како ли ти сквозѣ храмъ пролѣтаумъ, и всю ту высость и небеса скорѣе мъжения очнааго прилѣтѣвъ.Шест. Ио. екз.,199(1263 г.).

Ср.Д. С. ЛихачевСл. о п. Иг.»и особенности рус. средневековой литературы. — В кн.:«Сл. о п. Иг.» —памятник XII века. М. — Л., 1962, с. 317): «Такую же своеобразную конкретизацию мы найдем в житийной и учительной литературе, в посланиях и у Даниила Заточника: „Огнь искушаеть злато и сребро, ачеловек умомлъжу отсекаеть от истины“ (Житие Константина философа) (О.Бодянский. Кирилл и Мефодий. — Чтения в ОИДР, 1863, кн. 2, стр. 3, —примеч. Д. С. Лихачева); „Вострубим, братие, яко во златокованныя трубы, в разум ума своего“ («Моление Даниила Заточника»); „Веде, яко не не (так, —В. В.) разумееши, яко по божии благодатиумтвой быстро летаеть“ («Послание Никыфора, митр. киевского, к великому князю Володимиру, сыну Всеволожю, сына Ярославля», в списке XVI в. Московской Синодальной библиотеки) (Русские достопамятности, издаваемые обществом истории и древностей российских при Москов. университете, ч. 1. М., 1815, стр. 70, —примеч. Д. С. Лихачева)».В. П. Адрианова-ПеретцСл. о п. Иг.»и памятники рус. литературы XI—XIII веков. Л., 1968, с. 59): «Образ полета мысли дает Шестоднев, который говорит, обращаясь к человеку: „Мыслию възидеши к богу невидимуму, како ли ты сквозе храм пролета ум и всю ту высость и небеса скорее мъжения очнааго прилетев“ (л. 199). В Изборнике Святослава 1076 г. сходный образ: „Уши укланяя от зла слышания, умьнымь же въину прилетая к шюмению святыих словес“ (л. 8 об.). Митрополит Никифор в послании Владимиру Мономаху так обращается к нему: „Ум твой быстро летаеть и не убежить ему пишемое“».
3. Понимание, разумение.

Ирод же, утвердивъ своиумъо внѣшних вѣщех и от первых испытании, не ятъ вѣры римскымъ грамотамъ.Флав. Полон. Иерус.,233(XVI в. ← нач. XII в.). 986: Аврамъ же, пришедъ въумъ, возрѣ на небо, и видѣ звѣзды и небо, и рече: Воистину той есть богъ, иже сотворилъ небо и землю.Пов. врем. лет,64(1377 г. ← нач. XII в.). А безумнаго аще кнутомъ бьеши, не вложиши в оньума.Пов. об Акире,55(XV в. ← XI—XII вв.). 1261: Князь Василко ...пода имъ (горожанам) хытростью разумъ. Костянтинъ же, стоя на заборолѣхъ города, усмотриумомъразумъ поданы ему от Василка.Ипат. лет.,851—852(XV в.). Умомъ возможьно вазни приискати, вазнь жеумане приобрѣтаеть.Пчела,19(XIV в. ← XIII в.).

Без ума— безрассудно, неблагоразумно.

Ибез умавъ пирѣ не мудри с[я], буди яко же вѣды и мълчя.Изб. Св. 1076 г.,151 об.Сь богу есть угодьникъ, а онъ диаволу. Зьрите же, како небез умаглаголахъ.Златостр.,95(XII в.). Толикы страны разорити хощеши, что,безъ умавеселяся, многа зла вселенную исполняеши.Александр.,119—120(XV в. ← XII в.).

|| Знание, умение.

Помыслъ убо естьумъсъ правомь разумомь.Изб. Св. 1073 г.(Бод.),151. Съ бѣдою и с трѣпетом глаголемь друг ко другу, но инако будеть, аще и приимем мужскы руки иумъ.Флав. Полон. Иерус.,231(XVI в. ← нач. XII в.). Имена божиа, въ человѣкы вмѣстившася, велику силу имъ подають иумъ.Александр.,45(XV в. ← XII в.).

|| Замысел, умысел.

Не тако погубихума, ни тако погубих мысль мою, яко дружбу имѣти съ Агрипомъ, супостатом вашим.Флав. Полон. Иерус.,289(XVI в. ← нач. XII в.). Иоаннъ же, понеже бѣ наумиси, положилъ тако, якоже образомъ быти всѣмь епископомь, иже под нимь будуть, якоже Павелъ велит жити.ВМЧ,нояб. 13—15,959—960(XVI в.).

|| Рассуждение; мнение, взгляд.

912: Мнози, прекостни имущеумъ, пред образомъ Христовымъ знаменають иною кознью на прелесть человѣкомъ не разумѣвающимъ добраго.Пов. врем. лет(Радз.),31(XV в. ← нач. XII в.). 987: Да аще кто, дѣеть, в нашю вѣру ступить, то паки, умеръ, въстанеть, и не умрети ему в вѣки; аще ли в-ынъ законъ ступить, то на ономъ свѣтѣ в огнѣ горѣти. Да чтоумапридасте? что отвѣщаете?Пов. врем. лет,74(1377 г. ← нач. XII в.).

|| Расчет, соображение.

Пръвое же приимите въумѣиюдѣиско дълготръпение и крѣпость въ страстех, в них же стражють.Флав. Полон. Иерус.,399(XVI в. ← нач. XII в.). 912: И рече ему кудесник один: Княже! Конь, его же любиши и ѣздиши на нем, от того ти умрети. Олегъ же приим въумѣ, си рѣче: Николи же всяду на нь, ни вижю его боле того.Пов. врем. лет(Радз.),29(XV в. ← нач. XII в.). Князю подобаеть имѣти къ временънымъума, на супостаты крѣпость, а къ дружинѣ любовь.Пчела,103(XIV в. ← XIII в.).

4. Образ мыслей, духовный облик, нрав.

Быша бо обърѣ тѣломъ велици иумомьгорди, и богъ потреби я́.Пов. врем. лет,14(1377 г. ← нач. XII в.). 1237: Увѣдавъши же нечьстивии, якоумъкрѣпкодушьныи имѣють людье во градѣ.Ипат. лет.,780(XV в.). Луче есть злу быти лицемъ, неглиумомъ.Мен.,8(XIV в. ← XV в.). Отьць своихъ не слушаемъ по злому своемууму, по первому своему проклятьству и непокоривомууму.Сл. и поуч. против языч.,155(XVI в.).

5. Предначертание, промысл.

Къто бо разумѣумъгосподьнь, или кто съвѣтьникъ ему бысть?Изб. Св. 1073 г.(Бод.),48. Бесквьрьньно зьрьчало божьствьныхъумовъсама ся устроивъши, яко звѣзда присноподобьна ... мученице.Мин. сент.,0139—0140(1095 г.). Толико убо безчестнымъ дѣламъ и нелѣпотнымъ в тяжцѣ сущи души, како можетеумъбожии прияти?Александр.,124(XV в. ← XII в.).

◊ Умъ, умь — вин. пад. ед. ч.; умомъ — твор. пад. ед. ч.

Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова.Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние,1965—1984