Слово о полку Игореве - словарь-справочник

РѢЧЬ

Речь — рѣчь(1)
1. Звучащий, устный язык; произношение, голос.

Мнози бо человѣци отрѣчипознаваеми бывають, аще и въ тмѣ приходить.Александр., 62 (XV в. ← XII в.).И влѣзохомъ в лодьи, и преехахомъ в нѣкыи островъ морскыи, недалече сущь от земля, в немже слышахомърѣчьчеловѣческу, еллинскымъ языкомъ, глаголющих же не бѣ видѣти.Там же, 78.Якоже (Савѣ) по сконьчании дьнии пришедшю въ лавру не познатися отьци, нъ тъкмо отрѣчии от нрава, и хваляше бога.Ж. Саввы Освящ., 105 (XIII в.).

||Перен. Звуки, издаваемые птицами:

Тогда по Рускои земли рѣтко ратаевѣ кикахуть, нъ часто врани граяхуть, трупіа себѣ дѣляче, а галици своюрѣчьговоряхуть, хотять полетѣти на уедіе.17.

Но и птицѣ, имъже имя ластовицѣ, то ти своя чада знають; гнѣзда бо ихъ исполниваються дѣти, ты же всѣ единъ образъ имѣють и единъ взрастъ и единурѣчь, ни почемуже разни суть.Палея толк., 150 (1406 г. ← XIII в.).Птици небесныя пасущеся то под синие оболока, ворони грають, галици своирѣчиговорять, орли восклегчють, волци грозно воють, лисици часто брешють, чають побѣду на поганыхъ.Задон.К-Б, 549 (XV в. ← XIV в.).А галицы своеюречьюговорят, орли хлѣкчют.Задон. Унд., 537 (XVII в. ← XIV в.).И пакы поидохомъ от мѣста того плачющеся, и обрѣтохомъ мѣсто другое, и древа бяху смоковнымъ образом на мѣсте томъ, и на древехъ тѣхъ множество народа птиць тмы тмами бяше, ирѣчьихъ бяше яко человѣча, и вси единимъ гласомъ вопияхутъ, глаголюще.Паис. сб., 155—155 об. (XIV—XV вв.).

|| Говор, наречие, язык какого-л. племени, народа.

Сия бо епистолия еще и та послѣдьствують сурьстѣирѣчи, Фадѣю же створшю се по възнесении господни.Хрон. Амарт., 223 (XIII—XIV вв. ← XI в.).898: А словеньскый языкъ и рускый одно есть, от варягъ бо прозвашася Русью, а первое бѣша словене; аще и поляне звахуся, но словеньскаарѣчьбѣ.Пов. врем. лет (Радз.), 23 (XV в. ← нач. XII в.).Тако же Маркъмь крьстяться маслъмь от земля и от воды наречения нѣкая, жидовьскоюрѣчьюглаголюще надъ главою ту крьстящаагося.Ефр. корм., 657 (XII в.).Потомь написа свое въдъхновениемь святого духа святое еуангелие жидовьскоюрѣчиюи предасть е иерусалимьстѣи церкви.Прол. БАН-II, 128 об. (XV в.).

2. Способность говорить, выражать свои мысли словами.

Нъ егда глас мѣнимъ от бога бывьшь, или глаголъ или повелѣние, не гласнымъ грътанемъ мѣнимь и испущаемь и чюемь тутьномъ, яко же се человѣчь глас туть не исходитъ, ни въздуха езыкомъ образъ творещерѣчи, яко же намъ разумѣти, что глаголетъ.Шест. Ио. екз., 26 об. (1263 г.).Сѣть крѣпка мужеви устьнѣ свои, уловленъ же естьрѣчьюсвоих устъ [иже и говорливъ усты, то скоро запнеть си].Пчела, 306 (XIV в. ← XIII в.).

3. Слово как звуковое выражение отдельного понятия.

Прѣмѣну сътворитирѣчи, инако набъдяште тождьство разумъ его.Изб. Св. 1073 г., 263 об.Четыре убо мѣнетъ мѣста суща на небесе, яко же обьщеюрѣчиюзовутъ кентра, еже се рекутъ строкы, а особь свое иматъ къждо име.Шест. Ио. екз., 119—119 об. (1263 г.).И заповѣдывать писцомъ съ подтвержениемъ, чтобъ они во время преписания писали бърѣчии литеры, и просодию, и точки, и запятые, и двоеточие хранили.Грам. Холмогор. архиеписк. Афанасия. Акты Хол. и Уст., 487 (1695 г.).

4. Устное сообщение; то, что говорят, сказанное.

Сего ради чуда достоиньны суть правьдивыхърѣчи, глаголюштиихъ: Господи, не яростиу твоеу обличи мене.Изб. Св. 1073 г., 67.Посѣщи и́ и отнеси главу его 100 лакотъ, яко ти есть повелѣлъ царь. И яко услыша от менерѣцьсию, прискорбна бысть душа его.Пов. об Акире, 139 (XV в. ← XI—XII вв.).945: Рече же имъ (древлянам) Ольга: Люба ми естьрѣчьваша.Пов. врем. лет, 40—41 (1377 г. ← нач. XII в.).1172: И прислашася обои къ Глѣбови, глаголюще: ...а хощемъ с тобою рядъ положити межи собою... Слышавъ же Глѣбърѣчьполовѣчькыхъ князии, и вьсхотѣ к нимь на снемь.Ипат. лет., 555 (XV в.).Глаголаше има о положении тѣла въ гробѣ има. Благочестиваа же жена, въсприимширѣчьот преподобнаго, рече къ нему Яневаа: Отче честный Феодосие, кто вѣсть, гдѣ мое тѣло положено будеть?Патер. Печ. (Абр.), 82 (XV в. ← XIII в.).

|| Разговор, беседа.

Антипатръ же завидяше братома о второнѣиству. Но се, льстивъ сы нравом, ирѣчимяше держати, многым ласканиемъ крыяшеть зависть.Флав. Полон. Иерус., 213 (XVI в. ← XII в.).Съ безумнымъ не умножаирѣчии къ неразумному не ходи.Пчела, 358 (XIV в. ← XIII в.).Лѣпо есть... не дерзу быти словомь, ни прерѣковати врѣчехъ, не скоро въ смѣхъ впадати.Прол. БАН XIV в., 98.

|| Повествование, рассказ.

Тѣмьже и мы ... скровенаго в немь (апокалипсисе) духа ... ни всехъ по писанию разумѣемъ и отвѣщаваемъ ... послушания же ради сдѣяхомъ раздѣльшерецьсию на 20 и 4 слова.Апокал., 6 об. — 7 (XII—XIII вв.).Многырѣчио томъ творите; и не явѣ ли имаши, чловѣче, и въкратьцѣ зѣло его же то ищеши, рьци и ты съ великымъ Мосеомъ.Шест. Ио. екз., 13 (1263 г.).А аще покажу писания, яко не о бозѣ тъчью, нъ и о чловѣцѣхъ въводитъ такырѣчи, то что сътвориши.Там же, 182.Но уже оставимърѣчии рцем сице. Воскресни, боже, суди земля!Посл. Дан. Заточ., 73 (XVII в. ← XIII в.).Ту стоит икона святы Спасъ; о тои иконѣрѣчв книгах пишется, того мы не можем исписати.Хож. Стеф. Новг., 51 (XVI в. ← XIV в.).

5. Выступление перед слушателями; воззвание.

Иосиф же ... нача мудрити к ним, яже при нужи, и рече: Воскую на ся смерти ищем? Воскую, возлюбленная братие, разлучаем душю от тѣла? ... Достоини есмы, о друзи, с правдою ходити, а не приложити к напастем человѣчьским гнѣва зиждителева. Се моеярѣчиконец!Флав. Полон. Иерус., 308—309 (XVI в. ← нач. XII в.).1178: И созва (Мстислав) мужи новгородскыѣ, и рече имъ: Братие, се обидять ны погании... И бы любарѣчьего всимь мужемь новгородьскымъ.Ипат. лет., 607—608 (XV в.).Сь рече, яко ритори учаться законьнѣирѣчиглаголати, сами же при судищѣ съкривляють поборениемъ.Пчела, 154 (XIV в. ← XIII в.).

6. Переговоры; договор, договорная грамота; деловая бумага.

1097: И ста Святополкъ в градѣ, а ляхове на Бугу, и сослася рѣчьми Святополкъ с ляхы, и вдасть дары великы на Давыда.Пов. врем. лет, 178 (1377 г. ← нач. XII в.).1151: Вѣ же пакы тобѣ, брате, молвивѣ, отослевѣ к тобѣ сына своего Мьстислава срѣчьми.Ипат. лет., 420 (XV в.).И таче Туръ плѣнивъ (Александр), слы посла къ Июдѣомъ, прося помощи на Пръсяны. Они же не прияшарѣчиего, Дарья ся боячи, яко под рукою его бяху.Александр., 38 (XV в. ← XII в.).1335: Того же лѣта князь великыи Иванъ хотѣ ити на Плесковъ с новгородци и со всею Низовьскою землею, и бысть ему по любвирѣчьс новгородци, и отложиша ѣздъ, а плесковицемъ миру не даша.Новг. 1 лет. (Комис.), 346 (XV в.).Ѣду царьского величества, а не посолъ, и какъ буду у короля, толды будетъ знати, хто я, съ чемъ ѣду, писмо ирѣчи.Швед. дела, 271 (1574 г.).

|| Решение, постановление, указание.

Тогда же Амбросии рече: Зане ярость судбѣ повелѣваеши, напиши законъ, яростьныярѣчии праздьны да створиши.Хрон. Амарт., 384 (XIII—XIV вв. ← XI в.).Си же три сыны поставлю цесарьми. Молюся, да первое будеть богъ съвѣтник мои и правитель моеярѣчи, потом же и вы.Флав. Полон. Иерус., 212 (XVI в. ← нач. XII в.).И вложиши внутрь ковчега скрижали закона, напиши жерѣчизакону на хартии твердѣ.Палея ист., 91 (XV в. ← XIII в.).

7. Обвинение, донос, наговор.

Он же, посрамився, бѣжа къ Ироду и повѣда емурѣчииереискиа, иже молвиша на нь.Флав. Полон. Иерус., 200 (XVI в. ← нач. XII в.).И ину многурѣчьприкладающе и клеветающе, яко написавши свои образъ лица, и послала къ Антониеви въ Египетъ пламене дѣля сластолюбия.Там же, 209.По сего речи емлю тя, нъ азъ емлю тя, а не холопъ, и емете и на желѣзо; аже обинить и, то емьлеть на немь свое; не обинить ли его, а платити ему гривну за муку, за[не] по холопьиречиялъ и.Пр. Рус., 132 (1282 г. ← XII в.).

Рѣчь на...

И назирааху и кънижьници и фарисеи, аще въ суботу исцѣлить и, да обрящутьречь нань.Остр. ев., 94 (1056—1057 гг.).А им жерѣчьбыстьнаАлександра... Отаи же пред отьцемь рѣч положь, испытовашеть и, на гнѣвъ уводяшеть цесаря, и мняшеть со оружиемь стояща оба сына на него.Флав. Полон. Иерус., 213 (XVI в. ← нач. XII в.).1170: Начаста молвити Бориславича Петръ и Нестеръ злѣрѣчи наМьстислава къ Давыдови лжюча, занеже бяше Мьстиславъ озлобивъ я, отпустилъ от себе про ту вину, оже бяху холопи ею покралѣ конѣ Мьстиславли.Ипат. лет., 541 (XV в.).

8. Спор, несогласие.

1159: И ту распри бывше межи има: Ростиславу Клима не хотящю митрополитомъ, а Мьстиславу Костянтина не хотящю....рѣчипродолжившися, и пребывши крѣпцѣ межи ими.Ипат. лет., 503 (XV в.).1162: Том же лѣтѣ поѣха Изяславичь Мьстиславъ ис Киева розъгнѣвавъся на стръя своего на Ростислава, и многорѣчивъста межи ими.Там же, 519.Правду держите, братеи нашеи товаръ даите и разбоиникы, атъ не будеть промежи насърѣци.Грам. Новг. Риге, 1303—1307 гг. Собол. Пташ., № 43б.

9. Свидетельство, свидетельское показание.

А послух не поидет передъ судью, есть ли за нимъречи, нетъ ли, ино на том послусе исцово и убытки и все пошлины взяти.Судеб. 1497 г., 26 (XVI в. ← 1497 г.).О татиныхречех. А на кого тать возмолвитъ, ино того опытати: будет прирочной человекъ з доводом, ино его пытати в татбе, а не будет на него прирока з доводом в какове деле в прежнем, ино татинымъречемне верити.Там же, 21.А которые люди в одном обыску двоиречиговорят, и ис тех людеи изо ста выбрати человек пять или шесть, бить кнутом.Судеб. 1589 г., 411 (кон. XVI в. ← 1589 г.).

10. Способ, средство для осуществления чего-л.

Они же, заградивше уши отчааниемь, обьступивше, убити его хотяще, поругающе... на слабость. Онъ же, ового именем нарицая, на другаго же со грозою зря, ового же за руку нападаа, различнымирѣчмиотрѣваше от себе.Флав. Полон. Иерус., 309 (XVI в. ← нач. XII в.).Въпроси Круза, котороюрѣчьюдобы царство.Пчел. XV в. Срезн. Матер., III, 225.

11. Вопрос, дело.

Егда убо хотяше святитель въпрашати бога о коеи люборѣчи, привязаше е (ефудъ) на рамьници.Изб. Св. 1073 г., 120 об.И нашимъ подданнымъ въкраиннымъ людемъ многии кривды и шкоды подъялися съ твоее земли отъ твоихъ людей въ земляхъ, и въ водахъ, и у волостехъ и въ грабежохъ, и въ татбахъ, и въ розбояхъ, и въ иныхъ во многихърѣчехъ.Польск. дела I, 216 (1496 г.).

12. Вещь;во мн. ч. —имущество.

И чотыри волости нашихъ Брянскихъ выбрали и выграбили, статки домовыи побрали, меды прѣсные и воски и иные домовыеречи, а къ тому осмьдесять коней.Польск. дела I, 58 (1492 г.).Тамъ же въ Сежѣ служебникъ его милости пана воеводы иновлацлавского Петръ Ликгеза далърѣчина подводѣ везти, ино тотъ подводникъ, приѣхавши на станъ, иншиерѣчизъ возка скинулъ.Польск. дела III, 749 (1570 г.).

13. Глагол как часть речи.

Сего убо слова чясти есть осмь: имя,рѣчь, причястие, членъ, въмѣстоимя, предлогъ, прирѣчие, съюзъ.Максим Грек. Ягич, 602 (XVI в.).

◊ Рѣчь — вин. пад. ед. ч.

Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова.Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние,1965—1984