Слово о полку Игореве - словарь-справочник

ПОГАНИИ

Поганый — погании,-ая, -ое (14)
1. Иноверный, неправославный.

1204: Се же имена воеводамъ ихъ: 1 Маркосъ от Рима, въ градѣ Бьрне, идеже бе жилъпоганыизлыи Дедрикъ; а 2-и Кондофъ Офланъдръ.Новг. 1 лет., 49 (XIII в.).Поганымъже иновѣрцемь въ семъ вѣче попеченье от бога, а в будущем же — чюжи будутъ добрыя дѣтели. Мы же живуще въ правовѣрнѣи вѣре здѣ есмы найдими богомъ.Паис. сб., 26 об. — 27 (кон. XIV в. ← нач. XV в.).

а) О половцах, татарах, литовцах и других иноверных народах:

Дремлетъ въ полѣ Ольгово хороброе гнѣздо: далече залетѣло; не было онъ обидѣ порождено ни соколу, ни кречету, ни тебѣ, чръныи воронъ,поганыиПоловчине.11. АпоганагоКобяка изъ луку моря отъ желѣзныхъ великыхъ плъковъ Половецкыхъ, яко вихръ выторже.21—22. Чръпахуть ми синее вино съ трудомь смѣшено, сыпахуть ми тъщими тулыпоганыхътльковинъ великыи женчюгь на лоно, и нѣгуютъ мя.23. Стрѣляи, господине, Кончака,поганогокощея, за землю Рускую, за раны Игоревы, буего Святславлича.30.

1061: Придоша половци первое на Русьскую землю воеватъ... Се бысть первое зло отпоганыхи безбожныхъ врагъ.Пов. врем. лет, 109 (1377 г. ← нач. XII в.).1181: Приде князь Всеволодичь Святославъ с новгородци и с половци споганымии с черниговци на Всеволода Юргевича.Лавр. лет., 388 (1377 г.).1185: Тоѣ же веснѣ князь Святославъ посла Романа Нездиловича с берендици напоганѣѣполовцѣ.Ипат. лет., 637 (XV в.).1185:Поганыиже половци побѣдивъше Игоря с братьею, и взяша гордость велику.Там же, 646.1238: Тогда же Рязань безбожнымъ ипоганымътатаромъ вземшемъ, поидоша къ Володимирю множство кровопролитець крестьяньскыя кръви.Новг. 1 лет., 75 (XIV в.).1265: По убиении же отца своего, не хотящю ему сего створити, но богу попущьшю на нихъ, напогануюЛитву, за христьяньскую кровь.Там же, 84.Ужепоганиитатарове на поля на наши наступають.Задон. К-Б, 548 (XV в. ← XIV в.).Досюды есмя были, брате, никуды не изобижены, ни соколу, ни ястребу, ни бѣлу кречету, ни тому псупоганомуМамаю.Там же, 549. Сего окаянааго и прегордаго хвалящагось на ныпоганагоКазыгирея царя ... покорит господь подъ нозѣ твои.ААЭ, II, 8 (1598 г.).

∆ Приехал он (Илья Муромец) во город во Бекетовец: / И наехала проклятапоганалитва, / Одолели тутпоганыетатарове / Тыих мужиков бекетовских.Рыбн. Песни (изд. 1-е), I, 46.Молодой Илья да сын Иванович / ...Он очистил тут Чернигов град, / Збавил князя да черниговска / От татар былопоганыих.Онеж. былины Гильф., I, 19.Два тыихпоганыихтатарина / А послухали тут дядюшки да старого, / ...А того же короля да политовскаго.Там же, 142.
|| В знач. сущ.:

Усобица княземъ напоганыяпогыбе.19. Апоганіисъ всѣхъ странъ прихождаху съ побѣдами на землю Рускую.19. Апоганіисами, побѣдами нарищуще на Рускую землю, емляху дань по бѣлѣ отъ двора.21. Уже соколома крильца припѣшалипоганыхъсаблями.24. И Двина болотомъ течетъ онымъ грознымъ Полочаномъ подъ кликомъпоганыхъ.33. Вы бо своими крамолами начясте наводитипоганыяна землю Рускую, на жизнь Всеславлю.35.

1068: Грѣхь же ради нашихъ пусти богъ на ныпоганыя, и побѣгоша русьскыи князи, и побѣдиша половьци.Пов. врем. лет, 112 (1377 г. ← нач. XII в.).1078: Приведе Олегъ и Борисъпоганыяна Русьскую землю, и поидоста на Всеволода с половци.Там же, 132.1140: А Мьстиславъ мужи свои посла, загна половци за Донъ, и за Волгу за Гиикъ. И тако избави богъ Рускую землю отпоганыхъ.Ипат. лет., 303—304 (XV в.).1185: Половци же вземше городъ Римовъ. ...Князи же возворотишася в домы своя, бяхуть бо печални, и со сыномъ своимъ Володимѣромъ Глѣбовичемъ, зане бяшеть [раненъ] велми язвами смертьными, и хрестьянъ плененыхъ отпоганыхъ.Там же, 648. Братия же ангелскую пѣснь къ богу возсылающе: Владыко, не поддай создания своего въ поруганиепоганымъ, да не возрадуютцапогании, оскверня крестьянскую дѣвицу.Девг. Д., 152 (XVII—XVIII вв. ← XII—XIII вв.).Богу же хотящу всѣмъ спастися, ...милость являеть, овогда же казня, бѣды дая: глады, смерть, бездождье, сушу, туча тяжкыя,поганыхънахождениа, градъ плѣнение.Ж. Авр. Смол., 12 (XVI в. ← XIII в.). Заткни, государь князь великии, Оки ворота, чтобыпоганиипотом к намъ не заходили.Задон. Ист.-2, 546 (кон. XV — нач. XVI в. ← XIV в.). Ужепоганыеполя наша наступают.Там же, 546.

∆ А таво не ведаютъ, что Михаила бьетца съпоганымиво чисте поле уже третей ден, и побил силу Кащееву.Былины Тихонр., 29.И говорил-то он (Илья Муромец) таковы слова: / Ай же ты, мой бурушко косматенькой! / Послужи-тко ты мне верою и правдою, / Послужи по старому и по прежнему, / Чтоб не побил бы наспоганыйво чистым поле.Рыбн. Песни (изд. 1-е), I, 69.Самых Уманських мѣщанов, / Звоёваных отпоганов(турок), / Головы им лупили, / До Це̃саря возили.Головацк. Галицк. нар. песни, I, 31.
|| О предметах, явлениях, связанных с половцами, татарами и т. д.:

Съ заранія въ пятъкъ потопташапоганыяплъкы Половецкыя.10. Камо Туръ поскочяше, своимъ златымъ шеломомъ посвѣчивая, тамо лежатъпоганыяголовы Половецкыя.13. О моя сыновчя, Игорю и Всеволоде! рано еста начала Половецкую землю мечи цвѣлити, а себѣ славы искати. Нъ нечестно одолѣсте, нечестно бо кровьпогануюпроліясте.26. Здрави князи и дружина, побарая за христьяны напоганыяплъки!45.

Того день святая богородица исѣкоша христьянепоганыиполкы на полѣ Куликовѣ.Задон. Ист.-1, 544 (кон. XVI — нач. XVII в. ← XIV в.).

∆ Да из орды Золотой ... подымался злой Калинъ царь... Ко столному городу ко Киеву со своею силою споганою.Кирша Д., 100.Как спроговорил калика переежжая: / Отодвиньтесь, все двенатцеть богатырей могучие, / Злые паленици удалые; / Вы, царевна, отодвиньтесь от цюдишша от поганого, не от крещоного, / Щобы вас не хватило кровьюпоганою, некрещоною.Григор. Арх. был., I, 400.Как скочил Михайло с добра коня, / А хватал он поганаго татарина / за его ли запоганыеза ноги.Там же, III, 293.Из Крыму было, из Ногаю, / Бежал тут млад невольничек из неволи, / Из той ли из орды, братцы, изпоганой.Велик. нар. песни, VI, 282.
б) Языческий, нехристианский.

1265: Шедъ (Воишегл) бо в гору Синаискую от отца своего и от рода своего и отпоганыявѣры своея, позна истиньную вѣру христьяньскую.Новг. 1 лет., 84 (XIV в.).И бѣ нѣкто мужь старѣишина в земли Ижерстей, именемъ Пелгуй. Поручено же бысть ему стража нощная морская. Въсприя же святое крещение, и живяше посреди рода своего,поганасуща. Наречено же бысть имя ему вь святѣмъ крѣщении Филипъ.Ж. Алекс. Нев. (Б), 164 (1486 г. ← XIII в.).И люби ми суть пьяници и запоици от крестьянъ, неже отпоганыхъидоломолець.Зл. цепь, 44 об. (кон. XIV в.).Языкипоганыяне вѣдуща бога.Сб. Тр. № 9, 4 (кон. XIV в.).

|| В знач. сущ. — язычник.

Володимиръ же,поганъиеще, убивъ Яропълка и поятъ жену его, непраздьну сущю, отъ [не]яже родися сии оканьныи Святопълкъ.Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 12 (XII в. ← XI в.).955: Она же (Ольга) разумѣвши рече ко царю: Азъпоганаесмь, да аще мя хощеши крестити, то крести мя самъ.Пов. врем. лет, 44 (1377 г. ← нач. XII в.).Тѣмь же си зѣло жалю, понеже года съмотрите при крьщении, нъ како ти скопьць онъ,поганъсы и путь женыи, и по средѣ пути сы года не жьда.Златостр., 32 (XII в.).

2. Невежественный, грубый.

Идоша въ страну Киликискую, и хотяще внити въ Альксандръ градъ, яти быша от стражии въ вратѣхъ от мужьпоганъи дивиихъ; и мнящимъ, яко прѣдатели суть, и прѣдани быша князю Фирмилияну.Лобк. прол., 98 об. (1262 г.).

Ср.В. П. Адрианова-Перетц(Сл. о п. Иг.и памятники русской литературы XI—XIII веков. Л., 1968, стр. 82—83):„Обращаясь к Пов. врем. лет, мы встречаем в ней начиная с 1061 г. нередко вместо «половци» — «погании». В рассказе 1174 г. о первом походе Игоря Святославича на половцев нет никаких определений при их имени, в дальнейшем иногда «погании» применяется вместо «половци». С 1179 г. определение «погании» встречается чаще. В рассказе о походе 1185 г. есть уже сочетание «погании половци» или кратко «погании», однако летопись постоянно обходится без этого осудительного эпитета — «полки половецкыя», «половци», и лишь один раз с осуждением упоминает «поганьскую дерзость». В Лавр. лет. в рассказе о поражении Игоря Святославича нет ни этого сочетания, ни вообще определения «погании». ...Вспоминая о половцах, разорявших Русскую землю до того, как их самих покорили татаро-монголы, автор рассказа 1223 г. наделяет их уже новыми определениями — «безбожнии», «оканьнии», «безбожьнии сыны Измаиловы». Начиная с 1236 г. эпитет «безбожнии» прочнее других соединяется с именем «татары», которых летопись называет «злии» или «оканьнии кровопиицы», «проклятии», а иногда и по-старому «погании». Таким образом, «Сл. о п. Иг.» настойчивее, чем современные ему и близкие по времени летописи, выражает свое осудительное отношение к половцам, наделяя их постоянно эпитетомпогании. Объясняется такая разница не только тем, что «Слово» вообще ярче, чем летописи, раскрывает авторские оценки, но и тем, что летописцы вынуждены были в рассказах о половцах сохранять более сдержанный тон: ведь половцы часто бывали не только врагами, но и союзниками русских князей в их междоусобной борьбе“.
◊ Поганаго (-ого) — вин. пад. ед. ч. м. р.; поганую — вин. пад. ед. ч. ж. р.; поганыи — зват. пад. ед. ч. м. р.; поганыя — им. пад. мн. ч. ж. р.; поганыхъ — род. пад. мн. ч. м. р.; поганыя — вин. пад. мн. ч. м. р. В знач. сущ.: поганіи — им. пад. мн. ч.; поганыхъ — род. пад. мн. ч.; поганыя — вин. пад. мн. ч.

Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова.Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние,1965—1984