Слово о полку Игореве - словарь-справочник

ОТЬЦЬ

Отец — отьць(2)
1. Мужчина по отношению к своим детям:

Съ тоя же Каялы Святоплъкь полелѣяотцасвоего междю Угорьскими иноходьцы ко святѣи Софіи къ Кыеву.16.

Умьрши же дъщери его некрьщенѣ, за душю ея въдаотьцьея нищиимъ часть ея.Изб. Св. 1076 г., 247 об.И како Святопълкъ потаи съмьртьотьцасвоего, и ночь проимавъ помостъ на Берестовѣмь, и въ ковъръ обьртѣвъше, съвѣсивъше ужи на землю, везъше на саньхъ поставиша и въ цьркви святыя богородица.Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 13 (XII в. ← XI в.).Сынъ же Птоломѣевъ ... понялъ меньшюю за себе.Отьцьже его Птоломеи, възрѣвь на ню и видѣвъ ю красну сущю, и въсхотѣвъ ю, и уби сына своего и поятъ ю за себе.Флав. Полон. Иерус., 183 (XVI в. ← нач. XII в.).980: Тѣмь же иотецьего (Святополка) не любяше, бѣ бо от двоюотцю, от Ярополка и от Володимера.Пов. врем. лет, 56 (1377 г. ← нач. XII в.).1148: В то же веремя пришелъ бѣ Гюргевичь старѣишии Ростиславъ, раскоторавъся съотьцьмьсвоимъ, оже емуотьцьволости не да в Суждалискои земли.Ипат. лет., 366 (XV в.).Възмогшу же Александру, неподобен бяше образомъ къ Филиппу, ни къ своеи матери Алумпиадѣ, ни къотьцусвоему, но своимъ украшенъ образомъ.Александр., 15 (XV в. ← XII в.).И начатъ (Девгений) прилежно нудитиотцасвоего и стрыев: поидите со мною на ловы.Девг. Д. (Тихон.), 134 (XVIII в. ← XII—XIII вв.).Князь же Александръ Ярославичь, по умертвииотцасвоего, прииде въ Володимеръ въ силе велице, и бысть грозенъ приѣздъ его.Ж. Алекс. Нев., 7 (XVI в. ← XIII в.).Матери боле любять сыны, якоже могуть помогати имъ, аотцидщерь, зане потребують помощи ототьцъ.Пчела, 219 (XIV в. ← XIII в.).

|| Самец по отношению к своему потомству (о животных и птицах).

Пришьдъшу же истовуму отьцю, и възъпивъшу своимь гласомь, познавъше пътищи (куропатки) своегоотьца.Сл. Иппол. об антихр., 85 (XII в.).Они бо (аисты), узрѣвше своегоотьцаи старостью безъ крылъ суща, окрьстъ его стояще набьдять своими крылы и корьмлю без зависти подають и.Пчела, 215 (XIV в. ← XIII в.).

2. Старший по положению, глава:

Тіи бо два храбрая Святъславлича, Игорь и Всеволодъ, уже лжу убудиста, которую то бяше успилъотецъихъ Святъславь грозныи, великыи Кіевскыи грозою.21.

Тѣмь же что реку или чьто сътворю се, да иду къ брату моему, и реку: Ты ми будиотьць, ты ми братъ и старѣи.Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.), 14 (XII в. ← XI в.). 1074: Они же рекоша ему: Ты еси намъ всѣмьотець, да его же изволиши самъ, то намъ будиотецьи игуменъ, и послушаемъ его, яко и тобе.Пов. врем. лет, 124 (1377 г. ← нач. XII в.).1151: Но и ѣще то вамъ есмь явилъ, оже Изяславъ ѣда бится съ Игоремъ, тако молвить: Язъ Киева не собѣ ищю, но оноотьцьмои Вячьславъ, брат старѣи, а тому его ищю.Ипат. лет., 429 (XV в.).1151: Се же (Изяслав) нынѣ добывъ Киева, и поклонилъ ми ся, и чьсть на мнѣ положилъ, и в Киевѣ мя посадилъ, иотьцомьмя назвалъ, а я его сыномъ.Там же, 430.1174: Том же лѣтѣ присла Аньдрѣи к Ростиславичемь, река тако: Нарекли мя собѣотцемь, а хочю вы добра, а даю Романови, брату вашему, Киевъ.Там же, 567.

|| Покровитель, защитник.

Зане князь щедръотецьесть слугамъ многиим: мнозии бо оставляють отца и матерь, к нему прибѣгают.Сл. Дан. Зат., 19 (нач. XVII в. ← XII в.).

|| В обращении к старшему по возрасту, положению.

(Александр) приведе же всю дружину старую отьца своего Филиппа и рече имъ: Старци, храбрии воины, помозите и нынѣ намъ на противныя... Вы же убо,отьци, поидете с нами на воину.Александр., 28 (XV в. ← XII в.).

3. Мн. ч. Прародители, предки.

Тъ подобно глагола о Христову дву естьству зломудрьно сподобися, Павелъ и Феодоръ, своихъотьць, послѣдьствуя.Хрон. Амарт., 323 (XIII—XIV в. ← XI в.).Затвореным же с бывшимъ пръсом, и почаша тужити, глаголюще:Отьции дѣти наши звѣздочетци быша изряднии, и на звѣзды зряще, николи же сългаша.Флав. Полон. Иерус., 204 (XVI в. ← нач. XII в.).Достоино убо есть и тобѣ (Пору) сжалитиси, о нихъже пострадахъ, мьстити мою (Дария) срамоту, помянувше правдуотьцьнашихъ.Александр., 68 (XV в. ← XII в.).

4. О боге.

И труди твои въ тщету будуть, нъ съхраняюще господня заповѣди, глаголющая: Аще оставите человѣкомъ съгрѣшения ихъ, оставить и вамъотьцьвашь грѣхы ваша.Златостр., 56 (XII в.).Стъпица же — слово, а дѣлающии — патриарси и пророци, иже добрую и съвьршеную ризу истыкающу Христу: имиже слово преходя, акы стъпица, тъчеть ими, якоже хощетьотьць.Сл. Иппол. об антихр., 10—11 (XII в.).

|| О боге-отце как первом лице святой троицы.

Да убо въ сыну разумѣиотьца, въотьцивъслави сына, въ дусѣ —отьцаи сына: не раздѣляи нераздѣлныихъ, не раздираи нераскалаемыихъ.Изб. Св. 1073 г. (Бод.), 6 (сп. 1403 г.).Вѣруи въотьцаи сына и святааго духа, въ троицю нераздѣльну божьство едино.Изб. Св. 1076 г., 29.Отьцьбо и сынъ и святы духъ зижет тварь, и да не мниши, яко часть жеотьцьприя, часть же сынъ, часть же духъ, но купно едина сила.Златостр., 7 (XII в.).

5. О духовных лицах, святых (присоединяется к их имени или званию).

Въпроси его пакы Иосифъ, како подобаеть поститися? И речеотьцьПуминъ: Азъ хощю ядущааго по вься дни малъмь же не наядущася до сыти.Изб. Св. 1076 г., 240 об.Блаженный Нестерь въ Лѣтописци написа о блаженыхотцѣхъ, о Дамияне, Иеремии, и Матфѣи, и Исакыи.Патер. Печ. (Абр.), 133 (XV в. ← XIII в.).

6.Перен.Источник, начало чего-л.

Утоли гнѣвъ: бѣсу бо естьотьць, егда без мѣры исходить.Изб. Св. 1076 г., 65 об. — 66.

Ср.П. Бутков(Нечто кСл. о п. Иг.. — Вестник Европы, 1821, ч. 121, № 21, стр. 46)предлагает читать вместо „повелѣя отца“ — „повелѣл ять тьстя“.М. Д. Приселков(История русского летописания XI—XV вв. Л., 1940, стр. 52):„Обычно считают возможным известные слова автора «Сл. о п. Иг.» о смерти Изяслава: «С тоя же Каялы Святополк полелея отца своего междю угорьскими иноходьцы ко святей Софии к Киеву» относить к смерти и погребению Тугорхана Святополком, толкуя «отца своего» в смысле «своего тестя». Так считают возможным толковать потому, что Тугорхана Святополк хоронил, а Изяслава хоронил по «Повести временных лет» не Святополк, а Ярополк. ...всё недоразумение разъяснится нам, если мы допустим, что автор «Слова» знал рассказ о сражении 1078 г., в котором погиб Изяслав, как и всю «Повесть временных лет» в сокращении, где подробности погребения Изяслава, например, были опущены и изложены в «Слове» автором в своем собственном толковании на черниговский лад: все князья черниговские хоронились в главной церкви Чернигова, и отца хоронил старший сын: поэтому он заставляет Святополка погребать Изяслава в Софии, главной церкви Киева, не зная, что в Киеве не всех князей хоронили в главной церкви“.Ив. М. Кудрявцев(Заметка к текстуСъ тоя же Каялы Святоплъкъ...вСл. о п. Иг.. — ТОДРЛ, т. VII, М. — Л., 1949, стр. 408—409)обратил внимание на текст Софийской 1 и Новгородской V летописей. В Софийской 1 летописи под 1079 годом читаем: „Того же лѣта убиенъ бысть Изяславъ Ярославичъ съ Борисомъ Святославичем (вместо Вячеславичем, —В. В.), бьяся по Всеволодѣ со Олгомъ Святославичемъ и съ Борисомъ Вечеславичемъ у града Чернигова. Тако же и воеводы его побиша, и привели бо бяше Половцевъ на Рускую землю, и положиша и Изяслава въ святѣи Софии въ Киевѣ. И бысть княжения его лѣт 24“ (Софийская 1 летопись. — ПСРЛ, т. V, вып. 1. Л., 1925, стр. 147); Ср. также статью 1078 г. в Новгородской V летописи (ПСРЛ, т. IV, часть 2, вып. 1. Пгр., 1917, стр. 136). „С обнаружением этих текстов, — указывает И. М. Кудрявцев, — отпадает вопрос о необходимости толкования слов «отца своего» в смысле «своего тестя»“.
◊ Отецъ — им. пад. ед. ч.; отца — вин. пад. ед. ч.

Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова.Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние,1965—1984

  1. отьцьОТЬЦЬstrong отьць Аstrong сem.Отец один из родителейem изслав же кънз тогда прдрьжщ об власти. и оца своего арослава. и брата своего володимира. ЕвОстр в . Стдъ оцю. о н...Словарь древнерусского языка (XI-XIV вв.)