Слово о полку Игореве - словарь-справочник

ИМѢТИ

Иметь — имѣти(1)
1. Обладать, располагать, владеть чем-, кем-л.:

Не тако ли, рече, рѣка Стугна; худу струюимѣя, пожръши чужи ручьи и стругы, ростре на кусту, уношу князю Ростиславу затвори Днѣпрь, темнѣ березѣ плачется мати Ростиславля по уноши князи Ростиславѣ.42.

И аште чьтоимѣешивъ дому своемь, потребьно же онѣмь (монастырям), донеси имъ.Изб. Св. 1076 г.,14 об. Умъ чистъимѣвъ[и] свѣтьло и чисто ты сьрдце сътяжавъ си, въплъщенаго бога видѣлъ еси и непостижимаго разумъмь.Мин. окт.,59 (1096 г.).Володимиръимѣяшесыновъ 12 не отъ единоя жены, нъ отъ раснъ матеръ ихъ.Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.),12 (XII в. ← XI в.).И бысть видѣти плачь и рыдание въ Иерусалимѣ, аще бо кто хлѣбъимѣлъ, тъи бѣ яко неимѣлъ, да аще богатъ, тои акы нищь.Флав. Полон. Иерус.,197—198 (XVI в. ← нач. XII в.).Нѣкто философьимѣяшеученика два, единого тупа, но книголюбьца, а другаго хытра, но лѣнива.Пчела,170 (XIV в. ← XIII в.).Рече ему князь Дмитреи Иванович: Брате князь Владимере Ондрѣевич, ...дружина нам свѣдома, имѣемъ под собою боръзыя комони, а на себѣ золоченыя доспѣхы.Задон. Ист.-1,543 (кон. XVI — нач.XVII в. ← XIV в.).

2. Держать.

И облачаашеся (Нектонав) въ одежду пророческую,имѣяшевъ руцѣ своеи палицю евелову, и ставъ, призываше мнимыя богы своя, влъхвуя.Александр.,6 (XV в. ← XII в.).

|| Направлять, держать в каком-л. состоянии.

Буди пониженъ главою, высокъ же умъмь, очиимѣявъ земли, умьнѣи же въ небеси.Изб. Св. 1076 г.,8. Бъдрѣ очи къ богуимѣя, Сарвиле, сьрдца своего бръвию тьрьпяше избодения, обличая супостата, безбожьною нощию одьрьжима.Мин. окт.,206 (1096 г.).Ино достоит всякому человѣку людей держати по промыслу и по обиходу ... и въ добрѣ наказании ихъимѣти.Дм.,84 (XVI в.).

3. Считать кем-л., принимать, почитать за кого-л.

Не буди ми възяти рукы на брата своего и еще же и на старѣиша мене: его же быхъимѣлъакы отьца.Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.),15—16 (XII в. ← XI в.).Архелаеви же болми кличющю, яко всякому иному, ему же велиши, обрачю ю, поне же не хочю разлучити свадбы с тобою и скуплениа. Александра же небрегу зятемимѣти.Флав. Полон. Иерус.,218 (XVI в. ← нач. XII в.).И потомъ стануть вси селяне, вопиюще на осподаря мелници, яко обчее мѣсто за своеимѣеть.Кн. законн.,60 (XV в. ← XII—XIII вв.).Аще кто съгрѣшить предъ тобою, неимѣисебе грѣшнѣиша его.Прол. БАН XIII в.,15.

4. В сочетании с вин. пад. существительного обозначает действие по значению этого существительного.

Лѣпо есть человѣкуимѣтипаче вьсего жития... Прѣдъ старьца мълчяние, прѣдъ мудрыми послушяние, съ тъчьныими любъвьимѣти.Изб. Св. 1076 г.,101 об. — 102.Имѣядрьзновение прѣисплънено своихъ словесъ чьстьныхъ, несловесьнуму повелению небрѣглъ еси, богодъхновене, и радуя ся, блажене, страдалъ еси.Мин. нояб.,330 (1097 г.).Святопълкъ ... призъва Путьшю и вышегородьскыѣ мужѣ и рече имъ: Повѣдите ми по истинѣ, приязньствоимѣетели къ мнѣ?Ж. Бор. Глеб. (Сказ. Усп.),15 (XII в. ← XI в.).Онъ же отвръзъ неложнаа своа уста и нача поучати его о благочестии (Феодосий князя Святослава), како хранити православие и печальимѣтио святыхъ церквахъ.Патер. Печ.,53 (XV в. ← XIII в.).

Имѣя — прич. действ. наст. вр. м. р. им. пад. ед. ч.

Б. Л. Богородского, Д. С. Лихачева, О. В. Творогова; В. Л. Виноградова.Словарь-справочник "Слова о полку Игореве": в 6 выпусках / АН СССР. Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом); Ин-т рус. яз; — Л.: Наука. Ленингр. отд-ние,1965—1984